sobota, 1 listopada 2014

Elternzeit


Tak jak wspomniałam we wcześniejszym poście, przed porodem należy się zająć kilkoma sprawami m.in. Elternzeit. Pojęcie podejrzewam słyszane przez wszystkich, ale nie przez wszystkich do końca znane. Dlatego śpieszę z pomocą☺. Jeśli jesteście osobami zatrudnionymi, ten post jest dla Was idealny.

URLOP RODZICIELSKI/WYCHOWAWCZY - ELTERNZEIT

KOMU PRZYSŁUGUJE ELTERNZEIT?
O urlop wychowawczy mogą wnioskować i mama i tata, nawet jednocześnie, w tym samym czasie (wnioski są zawsze rozpatrywane oddzielnie), pozostający w stosunku do pracy. Mogą się o to starać nie tylko małżeństwa, ale także zarejestrowani partnerzy, rodzice adopcyjni lub rodzice zastępczy. W szczególnych warunkach, np. gdy rodzice są ciężko chorzy lub przebywają w szpitalu, o Elternzeit mogą wnioskować także dziadkowie lub krewni. Jest on po to, aby po porodzie zająć się własnym dzieckiem i otoczyć je należytą opieką.

JAK WNIOSKOWAĆ O ELTERNZEIT?
Przyszłe mamusie, aby otrzymać taki urlop, muszą złożyć PISEMNY WNIOSEK DO SWOJEGO PRACODAWCY NIE PÓŹNIEJ NIŻ 7 TYGODNI PRZED JEGO ROZPOCZĘCIEM. Jeśli złożymy go później, to urlop zostanie przesunięty w czasie. Oczywiście zdarzają się wyjątki. Musimy tylko mieć bardzo pilny powód nie złożenia wniosku w wyznaczonym terminie. Natomiast tatusiowie, muszą złożyć taki wniosek nie później jak 7 tygodni przed planowaną datą porodu.
Obowiązkowo w takim wniosku deklarujemy się na kolejne 2 lata, tzn. czy chcemy pozostać z dzieckiem pół roku, rok czy dłużej. Jeśli zdecydujemy się na urlop roczny, a później będziemy chcieli go przedłużyć, to niestety nie będziemy mogli. Dlatego warto się zastanowić bardzo dokładnie i wszystko przeanalizować. Natomiast istnieje możliwość skrócenia sobie tego czasu (bierzemy urlop na 2 lata, a wracamy po 1,5 roku) bez wcześniejszej zgody pracodawcy, o czym mówi ustawa o ochronie macierzyństwa i praw pokrewnych. Wystarczy tylko o tym fakcie powiadomić pracodawcę, nie czekając na jego decyzję. Dodatkowo, jeżeli złożymy wniosek, warto poprosić pracodawcę o potwierdzenie odbioru.

AŻ 3 LATA BEZ PRACY
Jeśli chcemy skorzystać z 3-letniej opieki nad dzieckiem, wystarczy zgłosić to 7 tygodni przez zakończeniem 2-letniego urlopu wychowawczego. Natomiast, jeśli ktoś nie czuje potrzeby wykorzystywania od razu całego urlopu, może go sobie rozłożyć, pod warunkiem, że pozostała część urlopu nie będzie trwała dłużej niż 12 miesięcy i zostanie wykorzystana pomiędzy 3 a 8 rokiem życia dziecka. Tzn. możemy wnioskować o urlop wychowawczy na 2 lata, a pozostały rok możemy wykorzystać np. gdy dziecko skończy 5 lub 6 lat (to już zależy od Was). Należy pamiętać jednak, że to też trzeba uzgodnić ze swoim pracodawcą. Jeśli wniosek o odłożenie 12 miesięcy urlopu zostanie odrzucony przez pracodawcę, zawsze możemy go wykorzystać jeszcze w trzecim roku życia dziecka (zachowując 7 tygodniowe wyprzedzenie złożenia wniosku). Tego już pracodawca nie ma prawa odmówić.

PRACUJ PODCZAS URLOPU !
Nie jest tak, że podczas naszej nieobecności w pracy, nie możemy absolutnie się w niej okazjonalnie pojawiać. Wręcz przeciwnie! W większych firmach jest to nawet bardzo mile widziane. Wykazujecie wtedy zainteresowanie firmą i tym co się w niej obecnie dzieje. Dzięki temu po powrocie będzie Wam łatwiej ponownie się wdrożyć. Jest też możliwość pracowania podczas takiego urlopu, pod warunkiem, że nasze godziny pracy są w przedziale 15-30 godzin tygodniowo (dotyczy to wszystkich firm, które zatrudniają więcej niż 15 pracowników, wyłączając praktykantów). Zostajecie wtedy zatrudnieni w niepełnym wymiarze godzin. Musicie jednak mieć przepracowanych min. 6 miesięcy w firmie. 
I UWAGA: Nie istnieje coś takiego jak zmniejszenie ram wymiaru godzin pracy. Musi być to min. 15 godzin tygodniowo, nie mniej. Ale nie wykluczone jest to, że zawsze warto porozmawiać z pracodawcą. Być może na drodze wzajemnego porozumienia uda Wam się tego dokonać.

KOLEJNA CIĄŻA!
Zdarzają się też takie sytuacje, gdzie w trakcie trwania Elternzeit, nagle dowiadujemy się, że na świat przyjdzie kolejne dziecko. Co wtedy? Mamy jak najbardziej prawo wnioskować o kolejny urlop wychowawczy, który przysługuje oddzielnie na każde dziecko.
 
OCHRONA PRZED ZWOLNIENIEM
Podczas całego okresu Elternzeit, pracodawca nie może wypowiedzieć Wam stosunku do pracy. Może to zrobić tylko w szczególnych przypadkach, które później wyjaśnia właściwy urząd.
Ochrona zaczyna się w dniu, w którym składacie wniosek, najwcześniej 8 tygodni przed.

CZY UMOWY NA CZAS OKREŚLONY MUSZĄ BYĆ PRZEDŁUŻONE PO POWROCIE Z URLOPU?
Niestety nie muszą. Istnieją jednak wyjątki dla osób pracujących w kadrze akademickiej oraz lekarzy.

BRAK WYNAGRODZENIA
W czasie urlopu wychowawczego, stosunek do pracy jest zawieszony, tak więc wynagrodzenia nie otrzymujemy. Jednak nadal jesteśmy ubezpieczeni. Możemy ubiegać się wtedy, maksymalnie na 14 miesięcy, o Elterngeld (zasiłek wychowawczy), jako świadczenie w miejsce wynagrodzenia.

KIEDY JEST WYPŁACANY ZASIŁEK ELTERNGELD?
Jest on wypłacany w  kolejnych miesiącach życia dziecka (nie miesiącach kalendarzowych), tzn. jeśli nasze dziecko przyszło na świat 14 listopada, to zasiłek będzie wpływał z dniem 14 każdego kolejnego miesiąca.

Mam nadzieję, że te krótkie odpowiedzi na najważniejsze kwestie dotyczące Elternzeit, zostały przeze mnie w miarę wytłumaczone. 

A tutaj przykładowy wzór wniosku o Elternzeit - wystarczy wypełnić i dać pracodawcy <<<KLIK>>> 

Jeśli też ktoś z Wam ma problem lub wątpliwości KIEDY przypada początek jego urlopu, to dodaje również fajny kalkulator do jego wyliczenia <<<KLIK>>>



Tymczasem uciekam do swojej Kruszynki !  Do następnego postu !




13 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. to taki mały wstęp ;) czas teraz na Twój opis Elterngeld ;)

      Usuń
  2. Witam jesli moja umowa konczy sie w pazdzierniku a ja juz od dwuch miesiecy nie pracuje mam zwolnienie od ginekolog .. poród mam wyznaczony na poczatek sierpnia ... to pytanie czy ja teraz tez moge złożyć pismo o elternzeit. ?

    OdpowiedzUsuń
  3. Czy jesli moja umowa jest do 15 listopada (porod przypada na 9go), to takze powinnam zlozyc wniosek o Elternzeit..?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najbardziej. Bedzie Pani w trakcie okresu ochronnego (Mutterschutzfrist), kiedy to pracodawca zwolnic Pani nie moze - powinnen przedluzyc umowe. Tak wiec jak najbardziej moim zdaniem powinna Pani taki wniosek o Elternzeit przedstwiac pracodawcy.

      Usuń
  4. Czy jest szansa żebyś opisała zasady przyznawania Elterngeld Plus?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najbardziej. Natomiast jeszcze bedzie Pani musiala na taki post poczekac...

      Usuń
    2. To super :) mam jeszcze czas do stycznia. Będę czekała z niecierpliwością.

      Usuń
  5. A jak wygląda sprawa jeśli jestem zatrudniona na czas nieokreślony, 14 listopada skończyło mi się Elterngeld i chciałam wrócić do pracy, lecz niestety nie ma miejsca dla mnie i dostałam wypowiedzenie, czy to zgodne z prawem niemieckim?

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam a ja mam takie pytanko czy orientuje sie Pani w takiej sprawie obecnie jestem na elterngeld do pazdziernika a jesli podczas tego okresu zajde w kolejna ciaze to jak bedzie wygladalo to wszystko umowe mam na czas nieokreslony kto bedzie mi placil macierzynski i czy elterngeld na kolejne dziecko tez mi przyznaja ale na ile skoro teraz mam na 2 lata to sie liczy oddzielnie na kazde dziecko czy jak?

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam! Jesli zdecyduje sie 2 lata zostać z maluszkiem w domu co mi przysługuje po tych 12 miesiącach? Czy zostaje bez żadnych środków na kolejny rok , jedynie z ubezpieczeniem??? (Umowa na czas nieokreślony). Pozdrawiam i z góry dziekuje za odpowiedz!

    OdpowiedzUsuń